Upcoming script: Tunis

fotoğrafları görmek için yazıların altındaki 'fotoğraflar için' bağlantısını kullanabilirsiniz.

24.12.09

LEPTIS MAGNA


libya'da tripoli şehrinin 130 km doğusunda bulunan harikulade roma şehridir leptis magna. evet harikulade...

pek öyle kalıntıların arasında yürüyormuş gibi hissetmiyor insan kendini. basbayağı bir şehir. ayakta bir şehir.

önce koca bir tak karşılıyor sizi şehrin girişinde. septimus severus takı. oldukça görkemli. ama onu asıl görkemli yapan konumu. iki uzunca ana caddenin kesişiminde öyle oturaklı bir hali var ki.

sonra o uzun caddelerin birinden devam ediyorsunuz, ve kendinizi hadrianic banyolarda buluyosunuz. havuzlu oda, çeşmeli oda, buharlı oda, sıcak oda, çok sıcak oda, ılık oda, soğuk oda. odalar bitmek bilmiyor.

biraz ileride karşıda basilica, sonra ticaret meydanları nam-ı diğer forumlar. bu arada ana caddeyi bırakmıyorsunuz elden. dosdoğru limana götürüyor sizi. iki tarafı karşılıklı dükkan, ya da kim bilir, belki de depolar.

ve deniz çıkıyor karşınıza, hele de hava hafif bulutluysa... kendinden geçiyor insan, bakmaya doyamadığı yeşil suyla.

biraz şehrin içlerine dalınca ise bizans kapısı, tapınaklar, kiliseler, forumlar alabildiğine. sonra dev bir tiyatro çıkıyor karşınıza. ve yine neredeyse bütünüyle ayakta, sahnesiyle birlikte. ister sahnede oturadur, ister seyirci bölümlerinin en tepesine çık ve arkadaki deniz, yeşillikler ve önündeki dev taştan yapıyı seyredal. sahnede dünyanın dibindesin ve küçücüksün, arkada ise zirvesinde, heryere hakim olarak.

bir de amfitiyatro var birkaç kilometre ötede. gladyatörlerin dövüştüğü. ve de tabi bir circus. konut alanlarında ise kazı yapılmamış pek. henüz toprağın altında. mozaikler çıkartılmış yakın zamanda. kim bilir daha neler çıkar. bir kısmı khums şehrinin altında.

velhasıl gidilesi, görülesi, tekrar tekrar gidilesi ve vakit geçirilesi bir şehir leptis magna.

fotoğraflar için...

5 comments:

  1. ne yani bu anlattıklarına ilişkin bize göstereceğin tek şey haritadaki yeri mi? foto ilişiklendir pnar. tembellik etme! buraya mı koyarsın, flickera mı..."hayal et" de bi yere kadar...

    ReplyDelete
  2. koyacağım. azıcık sabır. işi gücü olan, çalışan bir insanım ben.

    ReplyDelete
  3. sen bana "boş boş oturup, internetle, onla bunla uğraşan memur" mu diyorsun?? (: (en azından okey oynamıyorum internette)

    ReplyDelete
  4. e boş oturan ben olduğuma göre böyle şeylerle asıl ben uğraşmalıyım gibi geldi bana!
    hem işim gücüm yok, hem tembelim, hem de hava kaçırıyorum.ne olacak benim bu halim?
    bu arada biraz dilbilgisi ve yazım kuralları çalışırsan yazar olursun Pınar...der diğer yazıları okurum...

    ReplyDelete
  5. dilbilgisi ve yazım kuralları mı? oysa ki pek de güvenirim kendime bu konuda.

    yok duygu, biliyorum ben senin ne kadar faydalı islerle uğraştığını ;)

    ReplyDelete